کابین شاسی بلند دایون Y5 بروزرسانی شد
به گزارش وبلاگ آراسا، با نرخ روبه رشد مونتاژ کراس اوورهای چینی در بازار کشور، بعضی خودروسازان نو داخلی به فکر پر کردن خلا بزرگ بازار شاسی بلندهای آفرودی افتاده اند. شاسی بلند دایون Y5 به عنوان شاسی بلند چینی نو بازار ایران محسوب می گردد.

شاسی بلند دایون Y5 که سال گذشته شرکت صنایع خودروسازی ایلیا آن را به بازار معرفی کرد، به تازگی در بخش طراحی و امکانات درون کابین به روزرسانی شده است تا مجذوب نمایندهیت های آن دوچندان گردد.
همان طور که دایون V5 در واقع نسخه کپی شده ای از پیکاپ فودای F22 است، دایون Y5 را هم باید نسخه کپی شده فودای لندفورت بدانیم.
این خودرو با ابعاد و اندازه های یک کراس اوور، گنجایش 7 سرنشین را دارد و فضای تقریباً مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. به تازگی با استفاده از پنل نو کنترل ها در کابین مجذوب نماینده تر شده است.
طراحی دایون Y5 را به طور کلی می توان ساده، کاربردی اما به نسبت منسوخ توصیف کرد. در نمای جلوی خودرو شاهد استفاده از جلوپنجره کرومی بزرگ با نشان دایون هستیم. چراغ های خودرو هم طراحی خاص و چند ضلعی منحصر به فردی دارد و قسمتی از کروم جلو پنجره تا زیر چراغ های جلو کشیده شده است. در گوشه های خودرو اما سپر پلاستیکی، بیشترین فضای ممکن را اشغال نموده است و جزئیات زیادی در این قسمت ها مشاهده نمی گردد. در زیر سپر جلو هم یک دیفیوزر به رنگ نقره ای نصب شده تا اندکی از سادگی طرح سپر بکاهد.
نمای جلویی دایون Y5 تقریباً شباهت کاملی با مکس کلوت دارد. در نمای جانبی، شاهد یک شاسی بلند بزرگ با ساده ترین طراحی ممکن هستیم و تنها ظراف بدنه، مربوط به استفاده از زه های کرومی زیر پنجره و پایین درهای خودرو است. نمای جانبی شاسی بلند دایون Y5 فاقد جزئیات است و تنها زه بدنه را می توان به عنوان المان شاخص این بخش ذکر کرد. این نما در سادگی مطلق به قسمت عقب خودرو می رسد؛ جایی که با ظاهری شبیه به شاسی بلندهای قدیمی تویوتا روبه رو هستیم. رینگ های 17 اینچی اسپرت به همراه تایرهای AT مناسب آفرود هم در این نما جلب توجه می نمایند.
نوترین آگهی های خودرو
در بخش میانی داشبورد کابین دایون Y5 فضایی وجود دارد که دکمه های کنترل برخی از سیستم ها همانند GPS، سیستم صوتی و تهویه مطبوع را در خود جای داده بود. ضمن اینکه در بالای این دکمه ها هم دریچه های سیستم تهویه مطبوع قرار داشتند. اما در مدل های به روزرسانی شده این بخش از داشبورد کاملاً تغییر نموده است و دیگر خبری از دکمه های کنترلی نیست.
طبق اطلاعات منتشرشده از سوی شرکت صنایع خودروسازی ایلیا، از این پس شاسی بلند دایون Y5 با داشبورد نو به فروش می رسد که به جای استفاده از دکمه در این قسمت، مجهز به یک پنل لمسی بزرگ شده است. به این ترتیب همه دکمه هایی که در داشبورد جای گذاری شده بودند، جای خود را به یک پنل لمسی سیاه رنگ داده اند که در زمان خاموش بودن مثل یک الماس سیاه هم تیره است و هم زیبا.
بعلاوه مولتی مدیا این خودرو هم دچار تغییراتی شده است تا دایون Y5 همزمان با ورود به سال نو بتواند فزونی خود را به جز بخش فنی، از نظر امکانات به روز هم نسبت به رقیبان حفظ کند. از این رو سازنده این خودرو یک مولتی مدیا نو را برای این خودرو در نظر گرفته است که menu متفاوتی نسبت به ورژن قبلی دارد. علاوه بر این قابلیت های نوی مانند Mirror Link نیز به منو اضافه شده است که به راحتی می تواند گوشی های تلفن همراه آیفون و اندرویدی را به صورت با سیم و بی سیم Screen Mirro کند تا تصاویر این گوشی ها در نمایشگر خودرو قابل تماشا باشد.
شرکت صنایع خودروسازی ایلیا که دایون Y5را در خطوط فراوری خود در شهرک صنعتی ساوه فراوری می نماید، سیستم صوتی این خودرو را نیز ارتقا داده است. از این رو اسپیکرهای درون کابین در سیستم صوتی نو با نمونه های باکیفیت تر جایگزین شده است که طبق گفته سازنده علاوه بر قدرت بیشتر، شفافیت بهتری هم در پخش و تفکیک صدای موزیک دارد. از دیگر نکاتی که درون کابین تغییر پیدا نموده است، دریچه های سیستم تهویه است.
خودروسازی ایلیا دایون Y5 را با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی با کد k21D4W4 به ایران آورده است. موتور شاسی بلند دایون Y5 توانایی فراوری 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک خودرو به چرخ های عقب و یا هر 4 چرخ آن منتقل می گردد. بعلاوه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی آیسین قدرت را به هر دو دیفرانسیل این خودرو منتقل می نمایند.
شاسی بلند دایون Y5 حدود 1955 کیلوگرم وزن دارد؛ پس باتوجه به نسبت متعادل توان موتور به وزن کل خودرو، باید انتظار چابکی و شتاب صفر تا صد به نسبت قابل قبول و متعارفی را از این خودرو شاسی بلند داشت. شرکت ایلیا خودرو آمار دقیقی درباره اندازه شتاب 0 تا 100 شاسی بلند دایون Y5 منتشر ننموده، اما با احتساب توان 202 اسب بخاری پیشرانه و وزن حدود 2 تن، باید شتاب صفر تا صد حدود 13 ثانیه و یا کمتر را برای این ماشین سنگین وزن چینی انتظار داشت.
تغییرات و به روزرسانی های صورت گرفته در این خودرو نشان می دهد شرکت صنایع خودروسازی ایلیا شناخت مناسبی از سلیقه و نیازهای مشتریان خود دارد و حتی ممکن است در آینده محصول متفاوت و به روزتری هم از طریق این خودروساز فراوری گردد.
از جمله امکانات ایمنی شاسی بلند دایون Y5 می توان به سیستم 4WD ساخت شرکت BorgWarner، دارا بودن 3 حالت 2 چرخ محرک سبک (2H)، چهارچرخ محرک سبک (4H) و چهارچرخ محرک سنگین (4L) و سیستم ترمز ساخت شرکت آلمانی Bosch اشاره نمود.
هاوال H9 از بهمن موتور، فوتون ساوانا از بزرگ خودرو، یواز پاتریوت از سروش دیزل و هنگتیان L4600 را باید رقیبان مستقیم دایون Y5 بدانیم.
***
شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ وبلاگ آراسا بخوانید.