درهای موزه هنرهای معاصر به زودی به روی علاقمندان باز می شوند

به گزارش وبلاگ آراسا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، درهای موزه هنرهای معاصر به زودی به روی علاقمندان باز می شوند.

درهای موزه هنرهای معاصر به زودی به روی علاقمندان باز می شوند

شرحاتی درباره تغییر لوگو، علت تاخیر در بازسازی و بانک اطلاعاتی

نشست خبری بازسازی و معرفی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران در دو بخش بازسازی و هویت بصری موزه و با حضور هادی مظفری (مدیرکل اداره هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران)، زهرا نوروزی (رئیس اداره نظارت بر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و رضا عابدینی (طراح هویت بصری موزه) برگزار گردید.

چرا بازسازی با تاخیر انجام شد؟

در ابتدای این نشست، هادی مظفری درباره دلایل تاخیر پروژه بازسازی موزه، شرحاتی را ارائه کرد و فراهم کردن شرایط لازم برای نگهداری آثار گنجینه را از مهمترین علل این تاخیر برشمرد.

او پیرامون اینکه درهای موزه هنرهای معاصر به زودی به روی علاقمندان باز می شوند، اظهار کرد: نکته اول این است که ما قرار بود مکانی را بازسازی و بازسازی کنیم که ارزشمندترین آثار هنری دنیا در آنجا نهاده شده بود. بنابراین بارها این موضووع مورد آنالیز قرار داده شد که آیا در جریان این فرآیند آثار باید در موزه نگه داشته شوند یا اینکه خارج شوند. در این میان با توجه به لزوم فراهم بودن شرایط لازم برای نگهداری آثار و همچنین با در نظر دریافت مباحث امینتی خروج آثار، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که امن ترین مکان برای نگهداری آثار، خود موزه است.

مظفری اظهار داشت: بنابراین ما احتیاج به یک گنجینه موقت در موزه داشتیم که طبیعتا این گنجینه موقت نیز باید امن می بود. از سوی دیگر باید این نکته را نیز در نظر داشت که به دلیل اهمیت آثار، امکان پیشبرد همزمان جبهه های بازسازی وجود نداشت. در واقع اگر ذره ای گرد و غبار هم بلند می شد، ما سریعا کار را متوقف می کردیم تا به آثار آسیبی وارد نگردد که همین امر نیز در زمان بندی پروژه نقش بسیار مهمی داشت.

مدیرکل اداره هنرهای تجسمی همچنین مواجهه با جبهه های جدید و تغییرات قیمت ها در دو سال اخیر را از دیگر دلایل طولانی شدن موزه بیان کرد و با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، یادآور شد: آخرین قول ما برای بازگشایی موزه خاتمه فصل بهار 99 بود که متاسفانه شیوع ویروس کرونا و پدید آمدن این شرایط باعث شد که زمان بیشتری صرف اتمام کار این پروژه گردد. هرچند موزه آخرین کارگاهی بود که تعطیل شد و اولین کارگاهی بود که کار خود را آغاز کرد.

بازگشایی در دی ماه

مظفری با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر تهران در دی ماه افتتاح می گردد، گفت: در نهایت بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران تمام شده و هم اکنون در تدارک افتتاحیه هستیم. بر همین اساس در 10 روز آینده یک نشست خبری دیگر خواهیم داشت که تاریخ بازگشایی، نمایشگاهی که رونمایی می گردد و برنامه های آینده موزه اعلام می گردد.

مدیرکل اداره هنرهای تجسمی همچنین اظهار کرد: ما بارها برای زمان بازگشایی موزه خلف وعده کردیم و نتوانستیم به قول هایی که دادیم، عمل کنیم؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که همه چیز در اختیار ما نبود و شرایط کشور نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است. همچنین یکی از دلایل این موضوع نگرانی ما برای موزه و آثار آن بود که باعث شد این فرآیند طولانی گردد؛ در واقع در تمام این مدت همواره انتخاب ما انجام کار مطمئن بوده است تا سریع.

چه کارهایی انجام شد، چه کارهایی باید انجام گردد؟

در ادامه زهرا نوروزی به ارائه شرحاتی درباره اقدامات انجام شده در جریان پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران پراخت و اظهار کرد که این پروژه با هدف بازسازی و افزایش ظرفیت گنجینه آغاز شد که این بازسازی در دو فاز اصلی نهاده شد؛ اول اینکه شرایط نگهداری گنجینه موقت فراهم گردد و دوم بازسازی گنجینه بود.

او با تاکید بر اینکه حفظ اصالت موزه از اولویت های اصلی این پروژه بود، اقدامات انجام شده در جریان بازسازی موزه را مرور کرد. بر این اساس عایق بندی و بازسازی و نصب عایق های حرارتی، سبک سازی سقف، بازسازی کف بام، لوله کشی آب های تاسیساتی، تعویض لوله ها، بهسازی دیوارهای محوطه حیاط میانی، دو جداره شدن پنجره ها، عایق بندی و نورپردازی مجدد از جمله مواردی بود که نوروزی به آنها اشاره نمود.

رئیس اداره نظارت بر طرح های عمرانی وزارت ارشاد همچنین با بیان این نکته که در زمان جا به جایی آثار گنجینه، کار بازسازی به صورت کلی متوقف شده بود و با اشاره به اینکه سیستم اطفای حریق گنجینه در جریان این پروژه تغییر نکرده است، در این زمینه شرح داد: زمانی که انجام این پروژه آغاز شد شرایط گنجینه بسیار بد بود و زمانی که باران می آمد، برای جلوگیری از آسیب به آثار، آنها را با پلاستیک می پوشاندند. بر همین اساس اولین دغدغه ما این بود که مشکل نم و رطوبت را حل کنیم. بنابراین اطفای حریق در رتبه بعدی قرار داشت که البته انجام آن نیز احتیاج به مبالغ بسیاری بالایی دارد که هم اکنون مطالعات آن در حال اجرا است. با اعتبارات در نظر گرفته شده، امیدواریم سال جاری بحث اجرایی آن را آغاز کنیم.

نوروزی همچنین جدا کردن سیستم تاسیساتی گنجینه، بازسازی و تعویض سقف های کاذب و سیستم نورپردازی، فراهم کردن خدمات نمایشگاهی، بازسازی دیوارها و پنجره ها، افزایش 20 تا 25 درصدی ظرفیت گنجینه، نصب درهای ضد سرقت، نصب دستگاه های هواساز، بازسازی نایکش موزه از جمله اقدامات انجام شده در فاز دوم این پروژه برشمرد.

آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز تاکید نمود که در جریان این پروژه هیچ الحاقی به موزه انجام نشده و هیچ فضایی اضافه یا کم نشده است، بلکه فقط فضاها بازتعریف شده اند و حتی فضاهایی که در سال های گذشته به صورت غیرقانونی به موضوع اضافه شدند نیز در جریان بازسازی برداشته شده است.

تغییر هویت بصری موزه هنرهای معاصر

در ادامه این نشست به موضوع هویت بصری موزه هنرهای معاصر پرداخته شد. رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در این زمینه شرح داد که بطور کلی هر نهاد متشخصی داری یک هویت بصری است و عموما این هویت بصری از موزه ها آغاز شد. این درحالی است که موزه هنرهای معاصر تهران فاقد هویت بصری به این معنا بود. قبل از انقلاب از یک فونت زرد استفاده می شد و بعد از انقلاب یک نشانه برای موزه توسط جواد پویان طراحی شد و در دوره ای دیگر صداقت جباری فونتی را برای موزه طراحی کرد و این جریان در بخش های گوناگون ادامه داشت که البته هر کدام از اینها ساز خودشان را می زنند و با هم هماهنگی نداشتند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم که در دوره جدید یک تم جدید به اسم ققنوس برای موزه در نظر گرفته گردد که تمام بخش های موزه را شامل می گردد.

به همین دلیل رضا عابدینی، طراح هویت بصری موزه به ارائه شرحاتی درباره تغییرات انجام شده در این زمینه پرداخت و یادآور شد که در جریان طراحی هویت بصری برای موزه هیچ چیزی خراب نشد، چراکه هویت بصری مشخصی از قبل وجود نداشته است.

او در شرح لوگوی جدید موزه نیز اظهار کرد: طراحی هویت بصری به گونه ای پیش رفت که هم معاصر بودنش حفظ گردد و هم حسی که خودم از موزه داشتم برآورده گردد. همه این سالها سعی کردم که تمام کارهایم وجه ایرانی داشته باشد و اگر در لوگوی موزه چنین چیزی کمتر دیده نمی گردد، به این خاطر است که قرار است موزه هنرهای معاصر تهران در بیرون از ایران نیز دیده گردد و با توجه به اینکه کارکرد این موزه مدرن و معاصر است و فعالیت هایی که قرار است انجام دهد در همین زمینه است، تصمیم گرفتم که هویت بصری موزه نیز مدرن باشد. او همچنین رنگ اصلی هویت بصری جدید موزه هنرهای معاصر تهران را نارنجی معرفی کرد که با رنگ های خاکستری، مسئله ای و سفید همراه می گردد.

آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این زمینه شرح داد: قرار نیست با لوگوی قبلی موزه خداحافظی کنیم و آن را کاملا کنار بگذاریم. هویت جدید به این معناست که ارتباطاتمان را با دنیا هنر راحت تر کنیم. همچنین هم اکنون در حال کار کردن روی هویت صوتی موزه نیز هستیم.

افتتاح بانک اطلاعاتی موزه

در بخش دیگری از نشست، مدیرکل اداره هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام دقیق موجودی گنجینه موزه هنرهای معاصرتهران اظهار داشت: همزمان با پروژه بازسازی و بازسازی موزه، راه اندازی بانک اطلاعاتی موزه نیز آغاز شده است که قرار است 24 ساعت پیش از بازگشایی موزه، افتتاح گردد. این بانک اطلاعاتی یاری می نماید تا اطلاعات موزه به صورت دقیق و شفاف در اختیار علاقمندان قرار بگیرد. آمارهایی که تا به امروز بیان شده متفاوت بوده است، چراکه بسیاری از آثاری که برای نمایشگاه به موزه آمده در موزه قرار دریافتد و به صاحبانشان عودت داده نشدند، بعضا جز آمار موزه حساب می شدند.

منبع: همگردی

به "درهای موزه هنرهای معاصر به زودی به روی علاقمندان باز می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درهای موزه هنرهای معاصر به زودی به روی علاقمندان باز می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید