حمل ونقل هوایی تا سال 2024 به شرایط عادی بازنمی شود
به گزارش وبلاگ آراسا، طبق آمار تازه ای که انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی منتشر نموده سایه کرونا بر سفرهای هوایی فراتر از برآوردهای پیشین است به طوری که تقاضا برای سفر هوایی تا سال 2024 به میزان سال 2019 نخواهد رسید.

پس از کاهشی که در آوریل داشتیم، در ماه ژوئن به عنوان دومین ماه پیاپی شاهد افزایش سفرهای هوایی در دنیا بودیم. برایان پیرس، اقتصاددان ارشد یاتا در حالی این خبر امیدبخش را عنوان می نماید که خبر بدی هم برای صنعت هوانوردی دارد: این رشد به سختی دیده می شود و به طرز غیرمنتظره و ناامیدنماینده ای ضعیف است.
کارشناسان مهار آهسته ویروس کرونا در آمریکا و کشورهای در حال توسعه یک عامل مهم در این رشد اندک می دانند. هرچند این افزایش اعتماد تجاری در دو ماه گذشته، لزوما به افزایش اعتماد مشتریان منجر نمی شود، اما بدنه صنعت آن چه را که در ماه ژوئن انجام شد مهم ارزیابی می نماید زیرا مشتریان بالقوه هواپیمایی هنوز با عدم امنیت در زمینه شغلی، بهداشتی و سلامتی دست و پنجه نرم می نمایند و این امید هست که با کنترل همه گیری کرونا، شاهد رشد بیشتر در صنعت هوایی نیز باشیم.
- توصیه هایی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در محیط های بسته مانند هواپیما
انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (IATA) بار دیگر بر فرایند کند بازیابی سفرهای تجاری به عنوان یک بازار مهم برای بسیاری از خدمات دهنده های هوایی تاکید نمود و تاثیر تصمیماتی که مانع پروازهای بیشتر می شود را مهم دانست. تصمیم هایی از قبیل دولت هایی که مسافران بعضی کشورها را هنگام ورود ملزم به قرنطینه می نمایند.
در نتیجه این عوامل، واحد درآمدزایی مسافر کیلومتر (Revenue Passenger Kilometres) در دنیا، نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 87 درصد کاهش را نشان می دهد. نتیجه ای که بسیار از آن چه یاتا پیش از این انتظار داشت، بیشتر است.
اکنون پیش بینی می شود که طبق ترافیک هوایی اندازه گیری شده، RPK امسال نسبت به سال گذشته حدود 63 درصد کاهش داشته باشد در حالی که پیش از این کاهشی 55 درصدی پیش بینی می شد. هم چنین برای سال 2021 نیز نسبت به سال 2019، با شرایط فعلی 36 درصد کاهش پیش بینی می شود.
امید به بازیابی حمل ونقل هوایی تا سال 2024
با توجه به این کاهش چشمگیر در ترافیک و درآمد حمل ونقل هوایی در حال حاضر بعید است که RPK تا سال 2024 (1403 خورشیدی) به سطحی که در سال 2019 (1398 خورشیدی) شاهد بودیم بازشود. در حالی که یاتا (IATA) پیش از این سال 2023 را زمان بازسازی این صنعت پس از همه گیری دنیای ویروس کرونا عنوان نموده بود.
در زمینه شمار مسافران نیز برآوردهای تازه نشان می دهد که تا سال 2023 (1402 خورشیدی) به شرایط سابق بازمی شود در حالی که پیش از این سال 2022 برای این بازیابی پیش بینی می شد.
یاتا می گوید تفاوت در زمان پیش بینی شده برای بازیابی واحد RPK و شمار مسافران، نشان دهنده این است که دوباره شاهد سفرهای طولانی مدت و آهسته خواهیم بود که منبع درآمد بسیاری از خطوط هوایی است.
اقتصاددان ارشد یاتا در زمینه چشم انداز تا سال 2024 عنوان می نماید: ریسک نزولی نیز بسیار عظیم تر است. ما باید توجه داشته باشیم که پیش بینی ها بر اساس در دسترس بودن واکسن در نیمه دوم 2021 اجرا شده است.
هم چنین ریسک نزولی ضرر شرکت های صنعت هوایی در کوتاه مدت هم وجود دارد و یاتا هشدار می دهد که با توجه به بیشتر بودن برنامه سفرها از تقاضای موجود، شاهد لغو شدن بسیاری از پروازها در ماه آگوست (مرداد و شهریور) خواهیم بود. این طور که پیرس عنوان می نماید در نتیجه این شرایط خطوط هوایی هزینه های بسیاری را متحمل می شوند زیرا زودتر از آنچه احتیاج است ظرفیت خود را به بازار عرضه می نمایند.
راکد بودن سفرهای بین المللی
این مقام یاتا هم چنین تأکید می نماید که همین میزان پیشرفت تقاضا در ماه ژوئن نیز تنها مبتنی بر سفرهای داخلی بوده است در حالی که در زمینه بازارهای بین المللی تقریبا هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.
یکی از معدود نقاط روشن بازارهای داخلی هوانوردی در ماه ژوئن، چین است که RPK آن در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته حدود 36٪ کاهش داشته است. RPK داخلی خطوط هوایی آمریکا نیز در ماه ژوئن در مقایسه با سال گذشته 80٪ کاهش را نشان می دهد. پیرس در این باره می گوید: افزایش مجدد موارد کووید 19 باعث کاهش دوباره این آمار شده است.
این در حالی است که سفرهای بین المللی از نظر RPK بین 96 تا 98 درصد کاهش داشته است که افتی چشمگیر را نشان می دهد. در همین حال ضریب بار خطوط هوایی در ماه ژوئن هنوز در کم ترین مقدار بودند به طوری که ضریب بار پروازهای بین المللی کم تر از 40 درصد و برای پروازهای داخلی حدود 63 درصد بوده است.
پیرس در گزارش خود می آورد: هم زمان ضریب بار سربه سر، به دلیل هزینه های بالاتر که ناشی از مسائلی مانند استفاده کمتر از هواپیما و زمان چرخش کندتر است، افزایش داشته است.
کاهش تحویل هواپیماهای تجاری
به جز کاهش پروازها، در زمینه تحویل هواپیماهای مسافربری نیز در امسال کاهش قابل توجهی دیده می شود به طوری که تحویل هواپیماهای تجاری در نیمه نخست سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 25 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در زمینه تحویل هواپیماهای ملخی 42 درصد کاهش دیده می شود.
تولیدنمایندگان هواپیماهای جت تجاری، در شش ماهه اول سال 2020 تقریبا 243 ففرایند را تحویل مشریان از جمله خطوط هوایی داده اند. در حالی که این رقم در سال گذشته 327 ففرایند بوده است. در همین حال تحویل هواپیماهای ملخی تجاری نیز از 111 عدد در نیمه نخست سال 2019 به 64 عدد در شش ماهه اول سال 2020 رسیده است.
- تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر صنعت فضایی
عکس کاور: World Aviation Festival
منبع: Flight Global, IATA, Aviation Week
منبع: دیجیکالا مگ