برنامه های علمی دانشگاه آزاد با عنوان پایش، خلق سازمان پژوهشی و لایه دوم دانشگاه است
به گزارش وبلاگ آراسا، رئیس دانشگاه آزاد گفت: حوزه کشاورزی را در لایه سوم دانشگاه به عنوان سازمان فناوری می دانیم و کوشش داریم که تجربه پیروز خود را در کشور تکثیر کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ آراسا، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین نشست هم اندیشی متخصصان اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع اصلاح و فراوری بذر که صبح امروز در تالار امیرکبیر واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار گردید، با بیان اینکه افتخار دارم در روز سوم از دهه مبارک فجر خدمت اساتید و متخصصان حوزه اصلاح نباتات در دانشگاه آزاد باشم، گفت: روز گذشته همزمان با دومین روز از دهه مبارک فجر، جلسه مجریان برنامه علمی و رؤسای دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید که در این نشست بحث سازمان پژوهشی مورد آنالیز نهاده شد و امروز نیز در این نشست به موضوع سازمان فناوری می پردازیم.
رئیس دانشگاه آزاد گفت: در زمان ورود دانشگاه به کشور، عملاً درک مفاهیم دانشگاه به صورت دقیق و صحیح صورت نگرفت. به همین دلیل اکنون با بعضی بدفهمی ها و کج فهمی ها روبرو هستیم که عمدتاً باعث شده در انجام رسالت خود پیروز نباشیم. دانشگاه ها در جهان دارای یک هسته سخت و یک پوسته نرم هستند که هسته سخت آن را علم و فرهنگ و پوسته نرم آن را فناوری، اقتصاد و مسائل اجتماعی تشکیل می دهد. این در حالی است که ما فقط به هسته مرکزی دانشگاه توجه داشتیم.
طهرانچی با اشاره به سند تدوین شده از سوی مدیر دفتر پژوهش و پیشبرد علم ایالات متحده آمریکا برای روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا، گفت: براساس این سند که در سال 1946 تنظیم شد و بیانگر این بود که علم چگونه باید توسعه یابد، دانشگاه از مدل نظریه آفرین وارد فاز جدید شد و دانشگاهی که امروز با آن سروکار داریم، از این نوع است.
وی ادامه داد: در این سند آمده که پیشرفت در روبروه با بیماری ها بستگی به جریان علوم تجربی جدید و ایجاد شغل و صنایع جدید نیز به افزایش دانش از قوانین طبیعت بستگی دارد. به این ترتیب این سند اقتصاد، بهداشت، صنعت، امنیت و... را به دانشگاه و دانش جدید وصل کرد. در این سند تأکید شده که این دانش جدید کپی برداری نیست و فقط می توان آن را از پژوهش های پایه به دست آورد. این نگاه اکنون به عنوان نگاه محوری در دانشگاه های غرب وجود دارد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع اشتغال در این سند، توضیح داد: مدیر دفتر پژوهش و پیشبرد علم ایالات متحده آمریکا در این سند آورده که یکی از آرزو های ما پس از جنگ این است که نرخ بیکاری به صفر برسد. برای رسیدن به این هدف، باید انرژی خلاق مردم آمریکا آزاد گردد و برای ایجاد شغل های زیاد باید محصولات جدیدتر، بهتر و ارزان تر بسازیم.
وی اضافه کرد: همچنین در این سند آمده که پژوهش های پایه و بنیادی، سرمایه های علمی هستند و نمی توان به اروپا به عنوان منبع عمده سرمایه علمی وابسته بود. به طور آشکار پژوهش علمی یکی از ضروریات برای دستیابی به برطرف عامل بیکاری است.
طهرانچی با بیان اینکه این سند و مدل دانشگاه در سال 1946 مبنای کار دانشگاه های غرب شد، گفت: در این مدل، جریان دانشگاه چهار خروجی داشت که شامل جریان سازی دانش، دستاورد علم و فناوری، اجتماعی و مالی بود. نتیجه این چهار خروجی، انتقال دانش و شبکه دانشی و ایجاد ساختار جدید در دانشگاه ها بود.
وی با اشاره به تحولات دانشگاه در قرن جدید، توضیح داد: در قرن بیست و یکم، اقتصاد، فناوری و امور اجتماعی درون دانشگاه فرو رفت و از این فرورفتگی مفهوم نوآوری فراوری شد. به این معنا که در سرای نوآوری، شرکت های دانش بنیان مفهوم اقتصاد فرورفته در متن دانشگاه است و اقتصاد و فناوری در دانشگاه تبدیل به حاشیه نوآوری شد.
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به کارکرد های مختلف دانشگاه در نسل های گذشته، اظهار کرد: دانشگاه از لحاظ کارکرد، به سه نسل سازمان آموزشی، سازمان پژوهشی و سازمان فناوری دسته بندی می گردد که البته دانشگاه آزاد اسلامی در اجرای برنامه های خود معتقد به تحقق دانشگاه اسلامی براساس اسناد بالادستی است، اما ضروری است که در برنامه ریزی ها به آنالیز نسل های دانشگاهی بپردازیم. در دانشگاه نسل اول به عنوان سازمان آموزشی، فعالیت های پژوهشی رخ می داد و دانشگاه حتی محصول ساز نیز بود، اما در این نوع دانشگاه، گروه آموزشی و دانشکده ها عمدتاً بر محور حوزه آموزش می چرخید و معاون آموزشی حرف اول را می زد و به طور کلی ساختار دانشگاه کاملاً آموزش محور بود.
وی ادامه داد: در نسل دوم که دانشگاه تبدیل به سازمان پژوهشی شد نیز کارکرد آموزشی و فناورانه داشت، اما ساختار های دانشگاه با موضوع پژوهش تنظیم می شد. آنچه ما در حوزه پژوهش به دنبال آن هستیم، خلق سازمان پژوهشی و توجه به لایه دوم دانشگاه است، چرا که بین انجام فعالیت های پژوهشی و سازمان پژوهشی تفاوت وجود دارد؛ بنابراین برنامه های علمی دانشگاه آزاد اسلامی که تحت عنوان پایش مطرح شده، خلق سازمان پژوهشی و لایه دوم دانشگاه است. در طرح پایش دبیرخانه برنامه های علمی ساختار دوم دانشگاه است.
طهرانچی با اشاره به سازمان فناوری به عنوان نسل سوم دانشگاه، خطاب به حاضران در نشست هم اندیشی متخصصان اصلاح نباتات، گفت: کوشش داریم ساختار سوم دانشگاه را با یاری شما کلید بزنیم. در دانشگاه به عنوان سازمان فن آور، خلاقیت، آموزش و پژوهش با هدف خلق محصول در کنار یکدیگر انجام می گردد. می خواهیم لایه سوم دانشگاه را خلق کنیم که این لایه مقدمه ساز نوآوری است. امروز دور هم جمع شده ایم که بگوییم دانشگاه آزاد اسلامی یک الگوی فناورانه دارد که به همت همکاران ما در واحد اصفهان ایجاد شد.
وی ادامه داد: با توجه به پیروزیت های دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در فراوری بذر های هیبریدی، آنالیز کردیم که سازمان فناوری دانشگاه را از کجا شروع کنیم و دیدیم که با دارا بودن 5 هزار هکتار زمین کشاورزی، 1670 عضو هیأت علمی و احتیاج کشور به امنیت غذایی، حوزه کشاورزی و فراوری بذر های هیبریدی می تواند هدف مناسبی برای تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری باشد. در این نگاه، به تربیت دانشجوی دکترای حرفه ای کشاورزی تمرکزی داریم تا بتوانیم در کنار ارائه آموزش های کاربردی و انجام پژوهش، دانشجو را در ساختار تربیت فناور جلو ببریم.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه نگاه ما این است که تجربه پیروز در دانشگاه آزاد اسلامی که به همت گذشتگان به دست آمده را مورد هدف قرار دهیم، گفت: در زنجیره ارزش کشاورزی، بنا داریم در فراوری بذر های هیبریدی فعالیت های گسترده و جدی داشته باشیم. برای تحقق این هدف باید کارخانجات نوآوری که بذر هیبریدی صیفی جات را فراوری می نمایند، ایجاد کنیم چرا که تنها 3 درصد این نوع بذر ها در داخل فراوری می گردد و 97 درصد بذر مورد احتیاج کشور وارداتی است.
وی گفت: حوزه کشاورزی را در لایه سوم دانشگاه به عنوان سازمان فناوری می دانیم و کوشش داریم که تجربه پیروز خود را در کشور تکثیر کنیم. به همین دلیل فراخوان حضور متخصصان اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت تا بتوانیم این هدف را در دانشگاه گسترش دهیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو